Suhkur versus suhkruasendaja

SAHHAROOS – tavaline toidusuhkur
GLÜKOOS – viinamarjasuhkur (puuviljades, mees)
FRUKTOOS – puuviljasuhkur (puuviljades, mees)
LAKTOOS – piimasuhkur
MALTOOS – linnasesuhkur (idanevates seemnetes).

Tavalist toidusuhkrut – sahharoosi pole soovitav kasutada üle 5-10 g päevas, kuid see oleneb ka paljudest muudest teguridest, eelkõige füüsilisest aktiivsusest. Glükoos – imendub väga kiiresti ja seetõttu ei sobi diabeetikule. Kõik piimatooted sisaldavad laktoosi, näiteks klaasis piimas on seda rohkem kui tavaliselt klaasi tee sisse pannakse. Fruktoosi on puuviljades ja mees, see on kaks korda suhkrust magusam. Tööstuslikult toodetakse seda sahharoosist. Fruktoosi eeliseks võib öelda seda, et ta imendub suhteliselt aeglaselt ja peetakse suures osas kinni maksas. Väike kogus fruktoosi ei tõsta oluliselt veresuhkrut. Kokkuvõtvalt võib aga öelda seda, et vahet pole millist suhkurt tarbite, ikka saate 1 grammist 4 kalorit. Ainult, et enesetunde ja tervise seisukohalt pole see päris ükskõik.

Tänapäeval on õpitud valmistama ka mitmesuguseid suhkruasendajaid, mis jaotatakse kahte gruppi: energiat sisaldavad ja energiavabad. Energiat sisaldavad suhkruasendajad tõstavad veresuhkrut ning nende tarvitamisel tuleb arvestada, et need sisaldavad ikkagi süsivesikuid (kaloreid).

ENERGIAT SISALDAVAD SUHKRUASENDAJAD

SORBITOOL polüalkaloid, mida saadakse taimsest toorainest; 1 gramm annab 4 kcal energiat. Kuumutamisel magus maitse säilib.

KSÜLITOOL –
tuntud suhkruasendaja, mille 1 gramm annab 4 kcal energiat; on suhkrust 1,5 korda magusam. Kuumutamisel magus maitse kaob. Ksülitoolil on hambakaariest vältiv toime. Kasutatakse laialdaselt närimiskummides.

ENERGIAT MITTE SISALDAVAD SUHKRUASENDAJAD

SAHHARIIN –
kasutusel juba üle 100 aasta. Sahhariini võib ohutult tarvitada 2,5 mg 1 kg kehakaalu kohta päevas. 1 gramm sahhariini on niisama magus kui 400 g suhkrut. Suur kogus sahhariini toidus annab aga ebameeldiva plekise kõrvalmaitse. Kasutamisse suhtutakse erinevalt, kuid enamikus Euroopa riikides on lubatud. Täiskasvanu võib päevas maksimaalselt kasutada 150 mg (12 tabletti sinist Hermesetast või Soletterit).

TSÜKLAMAAT –
2 g tsüklamaati vastab 100 g suhkrule. Võib tarvitada maksimaalselt 4 mg 1 kg kehakaalu kohta päevas.

ASPARTAAM –
meenutab maitselt suhkrut, kuid on 200 korda magusam. 1 tablett Candereli vastab 1 tl suhkrule. Kasutatakse laialdaselt karastusjookides ja kondiitritoodetes. Puuduvad suhkru konserveerivad omadused, mistõttu hoidiste valmistamisel peab lisama konservante. Aspartaam talub lühiajalist kuumutamist (200″ C kuni 15 min.), pikaldasel kuumutamisel aga laguneb. Ei soovitata kasutada üle 50 mg päevas.

ASESULFAAM, SUKLAROOS ja ALITAAM –
energiavabad suhkruasendajad, mille magus maitse säilib ka kuumutamisel.

STEVIA – kõige uuem ja populaarsem magusaine mis saadakse samanimelise taime lehtedest. Kuulutatud paljude kogukondade poolt turvaliseks ja parimaks kättesaadavaks magustajaks. Stevia müüjad kiidavad selle suurepäraseid omadusi – küll langetab vererõhku, küll aitab maksal paremini toimida. Lisaks on põletiku ja allergiavastane toime, küll aga see käib stevia lehtede kohta, mitte rafineeritud toodetele mida kaubadus kettides müüakse. Mida veel ei mainita on see, et kuna stevial on pisut kummaline maitse võrreldes suhkruga siis tihtipeale tootjad peidavad toodetesse maisisiirupist saadud maltodekstriini. Kuigi stevia puhul võib insuliini tase olla tõesti madalam kui päris suhkru korral, ei tee see seda veel „tervislikuks“ nagu võib tihti tootjate poolt kuulda. Positiivne külg on stevia puhul, et ta ei riku hambaid kuna pole baktereid toitvaid kaloreid.

Suhkruasendajad tõstavad insuliini taset

Häda magustajatega on selles, et inimese suus keelenäsade tipus asetsevad maitsmispungad milles on retseptorid, millele on üsna ükstapuha kas söögis leiduv magustaja on kalorivaene või kalorivaba. Retseptor tunneb magusat maitset ja saadab sinu kõhunäärmele signaali, et „ahhoi, kõhunääre, magus on teel, saada insuliini lisaks“. Ehk siis kokkuvõtvalt võib öelda, et suhkruasendajad ei kaota magusa isu aga ei lisandu ka kaloreid mille ületarbimisest rasvutakse. Paljudel dieeti pidavatel (kehakaalu langetavatel) isikutel on siiski suhkruasendaja tarbimine leevendus magusaisu peletamiseks (näitena võib siin tuua kohe Coca-Cola light või zero joomine). Lisaks võib suhkruasendajaid lisada tee, kohvi, pudrude, kohupiima jne. sisse tagamaks magusa maitse. Selge on see, et suurtes kogustes tarvitamine on alati tervisele ohtlik, kuid selliseid väikseid koguseid mida inimene tarvitab dieedi ajal igapäevaselt toitude ja jookide magustamiseks, mingit negatiivset ohtu tervisele ei kujuta. Olgu öeldud, et kümme korda ohtikumad on valmis pakendatud toidud,kus on lisatud nende säilitamiseks kõik võimalike E-aineid.

Ei ole vahet millist suhkurt tarbida, 1 gramm suhkurt sisaldab ikka 4 kalorit.
— FITNESSKOOL

Suhkruasendajad tõstavad insuliini taset samamoodi nagu suhkur.
— FITNESSKOOL

Peamiselt rasvutakse suhkru ületarbimisest, mitte rasva.
— FITNESSKOOL